دیدبان تجارت
دیدبان تجارت

دیدبان تجارت

مقالات مرتبط با فعالیت سازمان ها و شرکت ها، شرحی است از دیده ها و شنیده ها و نیز تحلیل هایی که گروه موانتس از روش ها و نحوه ی مدیریت هوشمندی نوین ارائه می دهد.

دلایل عقب ماندگی کشور – ضعف در تصمیم گیری (1) : اطلاعات ناقص

سعید فرخی – گروه کوانتس دانشگاه تهران

عبارات زیر برای ما ایرانی ها بسیار آشنا می نماید، اقدامات نسنجیده، کارشناسی نشده، عدم مدیریت صحیح، اقدامات شتاب زده، عدم تخصیص بهینه، براوردهای اشتباه، فقدان کارشناسی لازم، عدم انجام مطالعات دقیق، این ها و عبارت هایی از این دست معمولا به عنوان دلایل به سرانجام نرسیدن پروژه ها و یا بروز بسیاری از مشکلات مطرح می گردند.

این ها همه دلالت بر وجود نوعی نقصان در مکانیزم تصمیم گیری در مدیریت کشور می باشد. ما معنقدیم، ضعف در نظام تصمیم گیری ریشه بروز بسیاری از مشکلات در کشور می باشد. در حقیقت امروز برای مسائل و مشکلات امروزی راهکاری های امروزی نداریم و مدیریت کلان کشور سعی می نماید که مشکلات را با استفاده از بهره گیری از تکنولوژی و ابزار مدرن حل نماید. ولی کسی به مشکلات در فرایند تصمیم گیری توجه نمی نماید. معضلات امروز ایران، ناشی از فقدان و عقب ماندگی تکنولوژیکی در مقایسه با کشورهای پیشرفته نیست، بلکه ریشه در فرایند های مدیریتی و نحوه ی تصمیم گیری دارد. این معضل نه به تحریم ها ربط دارد و نه دانشی دست نیافتنی و دور از دسترس می باشد. بلکه می توان به اعتراف به این مشکل و برنامه ریزی در جهت رفع آن تاثیرات شگرفی را در بسیاری از جنبه های زندگی ایرانیان مشاهده نمود. 

بانک ABN-AMRO یکی از بزرگترین بانک های اروپا و متعلق به کشور هلند، با استفاده از بخش بندی مشتریان خود،ماتریسی به صورت زیر برای استراتژی بازاریابی خود طراحی نموده است: 

مشتریان اختصاصی و مدیریت دارایی ها

مصرف کنندگان و مشتریان تجاری

عمده فروشان

 

تمرکز بر جمع آوری دارایی ها و فعالیت های محرمانه بانک

تمرکز بر مشتریان مصرف کننده و با اندازه متوسط

مشتریان جهانی و فعالیت های سرمایه گزاری بانک در بخش بین الملی و خدمات عمومی

طبقه مورد نظر در بخش بندی انجام شده

مشاوره سرمایه گزاری

مدیریت سبد دارایی ها

صندوق های سرمایه گزاری

طرح ریزی

-تولیدات و سرویس های خرد و کوچک

درامد ثابت

مبادله ارز

تسهیلات

خدمات گردش مالی

مشارکت در تامین مالی پروژه ها

مشاوره تامین مالی

سهام

درآمد ثابت

مبادله ارز

سرمایه در گردش

تولیدات و سوریس های پیشنهادی

 

ترس از ریاضیات و ناشناخته بودن تاثیر تحلیل ها و مدل سازی های کمی در شرکت های ایرانی، آن ها را از گنجی که در دل سازمانشان وجود دارد محروم ساخته است.  شرکت ها دائم در حال تولید ایده ها و محصولات جدید برای افزایش سود و تحصیل موقعیت برتر در بازار رقابتی هستند ولی این نکته از دید تیز بین مدیران همواره پنهان می ماند که بهینه سازی فرایند ها، می تواند سحر آمیز باشد. در حقیقت بهینه سازی، کشف کارخانه ای پنهان در دل سازمان است.

کشف کارخانه ای پنهان در دل سازمان شما، این تعریفی کلاسیک برای توضیح بهینه سازی فرایند ها است. ایده ی اصلی بهینه سازی فرایند، ویرایش و به روز آوری فرایند های در حال انجام در سازمان به منظور رسیدن به راندمان بیشتر است. با بالا بردن مقدار سود و یا محصول و یا کاهش هزینه ها. فرایند های سازمانی حاصل بر هم کنش عواملی نظیر نیروی انسانی، دستگاه ها و ابزار مورد استفاده و نحوه ی تعامل این عوامل با یکدیگر هستند.شرکت ها و سازمان های موفق دائما در حال بهینه سازی و به روز آوری فرایند های خود می باشند. این سوال همیشگی در ذهن یک مدیر موفق است

 در بازار آشفته امروز ایران، نقش پیش بینی حرفه ای بیش از هر زمان دیگری پرررنگ تر می شود. چرا که در اکثر سازمان ها و شرکت ها پیش بینی های سری های زمانی مربوط به فروش، تقاضا و رفتار مشتری، قیمت تمام شده و سود و زیان در بهترین حالت با استفاده از روش های کلاسیک آماری انجام می شود.

 در دنیای تجارت امروز، روش های کمی تقریبا در هر زمینه ای مورد نیاز می باشند. از پیش بینی ها و برآورد ها گرفته تا بهینه سازی ها و مدل سازی و تصمیم گیری های حیاتی. امروزه، علاوه بر مدیریت کارای سازمان، فرآوری و پردازش داده های ثبت شده و استخراج و تحلیل نتایج حاصل از آن  و به کار گیری در تجارت، مزیت رقابتی قابل توجهی را نصیب سازمان می نماید.